We leggen de puzzel voor een duurzame organisatie-inrichting

Door onze FEL Organisatiepuzzel achterhalen we waar jullie organisatie behoefte aan heeft om jullie ambities te realiseren. Deze bestaat uit 8 ‘puzzelstukken’ en leidt tot het ontbrekende 9de puzzelstuk, de behoefte op gebied van organisatie-inrichting of qua kandidaat. We leggen eerst de organisatiepuzzel om vanuit daar een holistisch beeld te definiëren waar de échte behoefte zit.

Groeien vanuit wat er al is

We kijken eerst wat er wél is om vervolgens pas te bepalen wat ontbreekt om (verder) te kunnen groeien. Daarom starten we altijd met het leggen van de FEL Organisatiepuzzel; onze bedrijfskundige aanvliegroute om duidelijkheid en diepgang te creëren in wat en/of wie je nodig hebt en vervolgens waarom. Zo kunnen er bewuste keuzes gemaakt worden, welke bijdragen tot een duurzame inrichting. 

  • Inventarisatie behoefte organisatie breed bekeken
  • Weten wat nodig is; geen lokale pijnbestrijding
  • Gerichte keuzes maken
  • Vanuit wat er wél is definiëren wat nodig is

De fel Organisatiepuzzel
in 9 stappen

Scroll naar rechts voor de toelichting van de organisatiepuzzel.

00
01
/ 09

Ambitie en potentie

Waar willen jullie heen met jullie bedrijf en vooral waarom?

Welke kansen zien jullie en wat is de potentie? Dit is de stip aan de horizon waar je naartoe wilt bewegen en bepaalt de richting van jullie bedrijf. Je hoeft nog niet uitgestippeld te hebben hoe je daar exact gaat komen, onderweg kan er nog zoveel gebeuren. De richting moet helder zijn (of worden), want die is bepalend hoe je interne organisatie daarop aan moet sluiten om je ambities te kunnen realiseren.

01
01
/ 09

Strategie

Hoe wordt de ambitie gerealiseerd?

Hoe willen jullie deze ambities gaan realiseren en de mogelijke kansen in de markt verzilveren? Wat betekent dit voor de implementatie naar je interne organisatie? Strategie bepaalt je focus, zowel voor langere termijn als voor de korte termijn om verbeterstappen te definiëren. En is de strategie duidelijk (voor iedereen)? Een strategie is zinloos als deze niet vertaald kan worden naar concrete acties en keuzes op de werkvloer.

02
01
/ 09

Markt en onderscheidend vermogen (of USP’s)

Organisatie en personeel moeten aansluiten bij markt en onderscheidend vermogen

De type markt waar jullie je in bevinden (of willen betreden) is bepalend voor de dynamiek binnen je bedrijf. Wat onderscheidt jullie en wat waarderen klanten? Ligt de focus bijvoorbeeld op snelheid, kwaliteit of juist op maatwerk leveren voor iedere klant? Je organisatie moet dusdanig ingericht zijn dat jullie onderscheidend vermogen het beste tot zijn recht komt en de te werven collega’s moeten bij die dynamiek passen.

03
01
/ 09

Groeifase

Groei vereist balans in volwassenheid, talent en structuur

Waar staat jullie huidige organisatie ten opzichte van de gewenste, toekomstige situatie? Welke mate van ‘organisatie-volwassenheid’ is er? Hoe is de balans tussen talent en ervaring? Hoe is de verhouding tussen uitvoering, management en staffuncties? De groeifase zegt iets over welke bouwstenen je organisatie nodig heeft om een volgende stap te kunnen zetten.

04
01
/ 09

Werkwijze

Succes vraagt om een tactiek die proces en communicatie integreert

Wat is jullie ‘tactiek’ om jullie strategie tot uiting te brengen en te ‘winnen’ in de markt? Hoe ziet jullie interne proces eruit in het leveren van jullie diensten en wat zijn daarin kritische succesfactoren? Hoe vindt communicatie en afstemming plaats? Op welke wijze vindt informatievoorziening en inventarisatie van feedback plaats? Dit zijn belangrijke aspecten waardoor mensen hun verantwoordelijkheid goed uit kunnen voeren, continu informatie verzameld wordt om de organisatie te verbeteren én om mensen betrokken te houden.

05
01
/ 09

Structuur

Welke structuur ondersteunt jullie groeiambities

Hoe ziet het organogram eruit? Hoe is jullie organisatie ingericht met functies en verantwoordelijkheden (en zijn deze voor iedereen duidelijk)? Wat is sterk aan de huidige inrichting en waar loop je op dit moment tegenaan? Maar belangrijker nog: welke structuur staat in dienst van jullie groeiambities?

06
01
/ 09

Leiderschap en verantwoordelijkheid

Welke beslissingsbevoegdheden zijn er

Wie is waarvoor verantwoordelijk? Welke beslissingsbevoegdheden heeft ieder? Dit betreft ook persoonlijk leiderschap: welke mate van autonomie moet iemand mee om (kunnen) gaan?

07
01
/ 09

Cultuur en gedrag

Identiteit is meer dan een regel op papier

Wat houdt werken bij jullie in? Wat typeert jullie dynamiek onderling? Wat zijn jullie normen en kernwaarden?

08
01
/ 09

De organisatiebehoefte

FEL geeft invulling aan jouw organisatiebehoefte

Alle voorgaande stappen leiden tot ‘puzzelstuk 9’: de behoefte vanuit organisatieperspectief. We weten hoe de organisatie in de breedte ervoor staat en wat en/of wie er nodig zijn om jullie ambitie te realiseren. Gas erop!

09
01
/ 09
Is deze aanpak ook wat voor jou? Neem snel contact met ons op!

Neem snel contact met ons op!

Verstuur
Je bericht is succesvol binnengekomen!

Bedankt voor je interesse, we nemen snel contact met je op.

Oops! Something went wrong while submitting the form.